Szkoła Podstawowa
im. Tadeusza Kościuszki
w Zbrosławicach


W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klasy II gimnazjum w ramach realizacji obowiązkowego projektu edukacyjnego, realizują projekt "Wszędobylska Matematyka".

Opiekun projektu: mgr Agnieszka Bilińska.


 
20 grudnia 2017r.
      Wraz z końcem grudnia dobiegają końca nasze projekty. To były 4 miesiące wytężonej pracy i doskonałej zabawy. Zarówno klasa 5 SP jak i II Gimnazjum, zrealizowały wszystkie wyznaczone w projekcie zadania. W swoje działania obydwa zespoły włożyły dużo zaangażowania i pasji.

      Jak mówili sami uczestnicy - zadania projektowe, to była i ciężka praca, i nauka i doskonała zabawa.

Niektóre efekty działań gimnazjalistów można zobaczyć tu:
https://youtu.be/1Be6nVD1Fbo
https://youtu.be/nycRTgI9lAs
https://youtu.be/fxo24mLj34s
https://youtu.be/abZbvZTzr-4
Powstała także ciekawa prezentacja o wszechobecnej matematyce. Do pobrania tutaj!

      Dziękujemy bardzo mBankowi za tak wspaniały pomysł, jak mPotęga. Dzięki zaufaniu i docenieniu naszych projektowych pomysłów mogliśmy rozwinąć matematyczne skrzydła. Na pewno będziemy uczestniczyć w kolejnych edycjach grantowych i mamy nadzieję, że nasze kolejne pomysły sie spodobają!



Szkoła podstawowa: Szalone wielokąty - czyli turniej mozajek w klasach pierwszych!
18 grudnia 2017r.
      Dziś zespoły z klasy 5 przygotowały i poprowadziły turniej układania mozajek na czas w klasach pierwszych szkoły podstawowej. To były ogromne emocje i duuuuuuużo dobrej zabawy. W konkursie brali udział wszyscy uczniowie, a ich zadaniem było układanie na specjalnie przygotowanych arkuszach różnego rodzaju kształtów. W zależności od szybkości zawodnicy otrzymywali punkty od 1 w górę. Zmagania wygrywali ci, którzy uzyskali najmniejszą ilość punktów. Konkurs bardzo sie podobał, więc pewnie go jeszcze kiedyś powtórzymy!





Gimnazjum: Konkursowe zmagania zakończone!
18 grudnia 2017r.
      To była wyjątkowa matematyczna gra kierowana do wszystkich uczniów począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, na III gimnazjum skończywszy. Co tydzień uczestnicy zmagali się z zadaniami typowo i nietypowo matematycznymi, z rebusami, łamigłówkami i zadaniami logicznymi. Łatwo nie było. A oto laureaci:
miejsce I: Kacper Szajor - 3 gim.
miejsce II: Jakub Pawlikowski - 3 gim.
miejsce III: Marta Szaszkowska - 6a SP

Pozostali uczestnicy matematycznych zmagań otrzymali dyplomy i drobne upominki (oczywiście matematyczne :) )



Gimnazjum: Uczyć, nauczyć, eksperymentować!
15 grudnia 2017r.
      Najszybciej poznajemy i zapamiętujemy poprzez doświadczanie. Na tym właśnie bazowały zajęcia przygotowane przez klasę druga dla klasy trzeciej. Uczniowie klasy trzeciej poprzez eksperymenty poznawali zależności pomiędzy objętością brył obrotowych: walec - stożek a także graniastosłup-ostrosłup. Przypomnieli sobie także ważne pojęcia i wzory rządzące światem brył oglądając filmiki przygotowane przez młodszych kolegów. Lekcja była dla nich bardzo dobra zabawą!




Gimnazjum
14 grudnia 2017r.
      Konkurs (nie)całkiem matematyczny "Z wizytą w Bryłolandii"
      Na wtorek - 12 grudnia, do naszej szkoły zaprosiliśmy 3-osobowe drużyny z sąsiednich gimnazjów. Na nasze zaproszenie odpowiedziały: drużyna z Kamieńca i drużyna z Miedar. Przed zawodnikami stanęły zadania bardzo matematyczne (wyznaczanie objętości ku, czy krzyżówka matematyczna) oraz nie całkiem matematyczne - budowa wieży z graniastosłupów, kulą do celu - czyli rzuty do dużego i małego kosza, czy "czarna dziura".
      Wszystkie zadania bardzo podobały sie zawodnikom i pozwoliły na dużo dobrej zabawy. Zwycięzcy zmagań to drużyna z Miedar, na drugim miejscu znalazła się drużyna ze Zbrosławic, a na trzecim z Kamieńca. Zawodnicy otrzymali dyplomy, nagrody oraz "wzorniki" - czyli ulotki matematyczne zawierające informacje o bryłach. Bardzo dziękujemy zawodnikom i opiekunom za przybycie!



Gimnazjum
30 listopad 2017r.
      Dużo się dzieje. Bryły wciągnęły nas na dobre i oswoiliśmy sie z nimi na tyle, że możemy sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa. Tak więc tworzymy wielościany zbudowane na bazie kół i pięciokątów foremnych. Opracowaliśmy także regulamin konkursu matematycznego, na który zaproszone zostały drużyny z sąsiednich gimnazjów. Oczywiście nie zabrakło doskonałej zabawy, kiedy "na sobie" testowaliśmy poszczególne zadania konkursowe. Z ogromnych graniastosłupów powstawały wieże zamku "Bryłolandii" a kule jak szalone "biegały" po ogromnej chuście. Mamy nadzieję, że konkurs trochę nietypowy, który przygotowaliśmy, będzie z jednej strony matematyczną rywalizacją zebranych drużyn, a z drugiej - doskonałą zabawą.

Zbliżamy się do finału konkursu matematycznego, który podsumujemy i wręczymy nagrody podczas spotkania kolędowego, tj. 22 grudnia.

 



Szkoła Podstawowa
20 grudnia 2017r.
      Tangramowe zmagania dla małych i dużych! Dla naszych młodszych kolegów - z klas 1-3, przygotowaliśmy klasowe konkursy związane z figurami geometrycznymi. Zadania dostosowane były do umiejętności: najłatwiejsze dla klas pierwszych, średnio trudne dla klas drugich i najtrudniejsze dla klas trzecich. Dwuosobowe zespoły prowadzące gościły w poszczególnych klasach, by przeprowadzić konkursy. Było sporo emocji i trochę sportowej rywalizacji! Zajęcia bardzo sie podobały, a każdy z uczestników otrzymał pamiątkowy dyplom oraz kolorowy tangram.



 



Szkoła Podstawowa
13 grudnia 2017r.
      W tym miesiącu w ramach zajęć tworzyliśmy przede wszystkim mozaiki i szaleliśmy w Ależ to były zajęcia! w poniedziałkowe późne popołudnie (11 grudnia) do szkoły przybyliśmy wraz z rodzicami i starszym rodzeństwem. Każdy zespół wyposażony w noże, deski do krojenia i inne przybory kuchenne ochoczo przystąpił do działania. Nasz cel - "geokanapki". Każda drużyna miała przygotować zdrowe i smaczne kanapki na których znaleźć będzie można figury geometryczne. Ile tych figur?? - im więcej tym lepiej. Po godzinie pracy zespoły obliczały ile określonych kształtów udało się ukryć w kanapkach. No i wreszcie to, na co wszyscy czekali - można było kanapki zjeść! Było pysznie, zdrowo i oczywiście naukowo!!! Mniam!



Szkoła Podstawowa
30 listopad 2017r.
      W tym miesiącu w ramach zajęć tworzyliśmy przede wszystkim mozaiki i szaleliśmy w świecie tangramu. Sami na wzajem wymyślaliśmy zadania. Niektóre łatwe, niektóre baaaaardzo trudne. Ciekawsze efekty naszych matematycznych zabaw powiesiliśmy na projektowej gazetce. Przygotowania do tangramowego konkursu dla klas I-III są już na ukończeniu.
      Najfajniesze były zajęcia z kodowania...czyli kolorowania kwadratów zgodnie z podanymi kodami pól. Miłym zaskoczeniem był "kwadratowy" Mikołaj, który był efektem tych zmagań. Na bieżąco aktualizujemy naszą ścienną gazetkę projektową. Cieszymy się, że nasze prace tam umieszczane budzą zainteresowanie zarówno wśród uczniów, jak i odwiedzających szkołę rodziców i gości
      Z niecierpliwością czekamy na "geokanapki" - czyli zajęcia z rodzicami!






Udało się! I to jak.
czerwiec 2017r.
      W lutym 2017r. dowiedzieliśmy się, że mBank wspiera ciekawe programy matematyczne poprzez Program "mPotęga". Trzeba tylko mieć dobry pomysł, dokładnie go opisać i... Pomysły były nawet dwa. Jeden dla szkoły podstawowej "Płaskie nie znaczy nudne" oraz dla gimnazjum "Wszechobecna matematyka". Obydwa projekty przesłane były w połowie maja do fundacji i rozpoczęło sie co nieco nerwowe oczekiwanie.

      I wreszcie się doczekaliśmy - w drugiej połowie czerwca otrzymaliśmy bardzo radosne informacje. Obydwa nasze projekty uzyskały akceptację i możemy je realizować od początku nowego roku szkolnego!

      Dziękujemy Fundacji mBanku za zaufanie! Cieszymy sie ogromnie, że szkolna pracownia matematyczna wzbogaci sie o nowe pomoce!



Trzy, dwa, jeden....start
wrzesień 2017r.
       Wraz z pierwszym dzwonkiem wystartowały w naszej szkole matematyczne projekty realizowane w ramach Programu "mPotęga".

      Klasa V realizować będzie projekt "Płaskie nie znaczy nudne" - wgłębiając się w świat figur płaskich i praw nimi rządzących. Będzie to nauka przez zabawę. W planach są między innymi tangramowe zmagania, mozaikowe szaleństwa czy smaczne i zdrowe geometryczne kanapki. Bedzie się więc duuuuuzo działo!

      Gimnazjaliści, a dokładniej klasa druga, tez nie zamierzają próżnować. Ich projekt - "Wszędobylska matematyka" ma zachęcić do poszukiwania "Królowej nauk" wszędzie wokół nas. Najbardziej nasze zainteresowania chcemy skierować ku "Bryłolandii", czyli krainie brył. Powstaną więc filmiki edukacyjne, modele brył, czy multimedialne prezentacje!

      Zarówno młodsi jak i starsi uczestnicy programu z entuzjazmem podeszli do wszystkich planów!

      A oto uczestnicy projektu:
w klasie 5 Szkoły Podstawowej:

Piotrek BankielMaja Biliszak
Julia CzajkowskaPaulina Gomuła
Martyna JanoszkaFilip Kasprzak
Weronika KlimczakMateusz Lalewicz
Alan LisMaja Mikulska/td>
Julia OlszewskaBartek Pałgan
Wiktoria RoterNatalia Sołtysek
Nikola StarzykAnia Tarnowska
Dawid UrbańczykKamil Wlaźlak
  


w klasie 2 Gimnazjum:

Ania BartnickaMarysia Boczarowska-Jarek
Beata CzajaAgnieszka Dohn
Krzysztof FlorianŁucja Janta
Daria JondaAnia Konopka
Oliwia KosmolDawid Kuś
Angelika LalewiczArmin Lis
Bartek Polk Dominik Popławski
Kuba RespondekEmanuel Stańczak
Julia StrzelczykOla Sumera
Natalia Wygasz 



Rusza szkolny konkurs matematyczny!
10 września 2017r.
      W ramach projektu gimnazjaliści klasy drugiej postanowili "ruszyć głowami" uczniów klas IV-VII szkoły podstawowej, oraz klasy III gimnazjum. Wszyscy chętni mogą wziąć udział w konkursie matematyczno-logicznym, który wyłoni szkolnych mistrzów matematyki w poszczególnych "poziomach".

      W konkursie może wziąć każdy uczeń począwszy od klasy IV. Uczestnicy rozwiązywać będą zadania, które pojawiać się będą na projektowej gazetce w każdą środę (i tylko w środę), a oddawać rozwiązania należy do piątku każdego tygodnia. Za dobre rozwiązania przyznawane będą punkty i dodatkowy "bonus", dla najszybszych. Dla zawodników przygotowywane będą także zadania niespodzianki - łamigłówki logiczne, które pojawiać się mogą w dowolnym czasie i dowolnej ilości, a ich rozwiązywanie zapewni dodatkowe punkty w rozgrywce. Zapowiada się więc niezła matematyczna zabawa z nutą rywalizacji!



Co sie działo we wrześniu?..
30 września 2017r.
W Szkole Podstawowej

      Wystartowaliśmy już w pierwszym tygodniu września. Pierwsze zajęcia - oczywiście organizacyjne, to wyjaśnienie zespołowi, co nas czeka w ramach zajęć projektowych oraz sprawdzenie wiadomości na temat figur płaskich. Od razu też zrobiliśmy burzę mózgów, by zdecydować, co będziemy robić na następnych spotkaniach. Zwyciężył pomysł: "Mozaikowy świat". Tym sposobem od następnych zajęć uczniowie rysowali, wycinali, układali i przyklejali swoje projekty różnorakich "widoczków" zbudowanych z figur geometrycznych. W trakcie zabawy poznawaliśmy nazwy różnych figur i staraliśmy się je utrwalać. Co wywołało największe zdziwienie? Chyba deltoid... Jak to? To nie nazywa się latawiec? Ale dlaczego nie latawiec? Stanęło jednak na tym, że deltoid to bardzo ładna nazwa, a żeby lepiej sie utrwaliła już niebawem postaramy się by nasze deltoidy pofrunęły - będziemy robić modele latawców (...hmm, deltoidów :) ) Matematyka może być zabawna i przyjemna!




I w Gimnazjum

      Pierwsze zajęcia to przypomnienie, co planowaliśmy w ubiegłym roku szkolnym. Pamięć gimnazjalisty bywa zawodna, więc trzeba było odkurzyć pomysły na działania związane z "wszędobylską matematyką". Grupa jednak ochoczo zabrała sie do pracy. Szybko powstały zespoły zadaniowe. Każdy zespół wybrał sobie inną dziedzinę (medycyna, architektura, robotyka, szkolnictwo, inżynieria kosmiczna, energetyka), w której postanowił poszukać zastosowań matematyki. W ten sposób gromadzimy informacje do prezentacji, która powstanie już niebawem. Kolejnym ważnym zadaniem było opracowanie regulaminu ogólnoszkolnej gry matematycznej. Ale, że w wielości siła, i z tym zadaniem uporaliśmy sie bardzo szybko. Więc: materiały do prezentacji są gromadzone i porządkowane, gra "szkolna liga zadaniowa" cieszy się całkiem sporym zainteresowaniem, a w ramach relaksu - tworzymy siatki graniastosłupów i kleimy bryły. Super zabawa!





Październikowy zawrót głowy!
30 październik 2017r.
"Latające deltoidy" w klasie 5

Matematyka to nie tylko teoria, to przede wszystkim praktyka i doskonała zabawa. Październik obfitował w doskonałą matematyczną zabawę związaną z latającymi deltoidami i tangramowymi łamańcami.

Najciekawsze były zajęcia związane z budowaniem latawców. Ze zgromadzonych materiałów: listewek, sznurka, szarego ( i nie tylko) papieru i bibuły powstawały prawdziwe, latające cuda. Pracowaliśmy w trzy- i czteroosobowych zespołach. Zadaniem każdego było stworzenie latającego cudu... Wiele było przy tym doskonałej zabawy i śmiesznych sytuacji. No bo jak się nie roześmiać, gdy kolega zaplącze się w ogon latawca i wędruje po klasie z kokardkami na głowie i ramionach??

Teraz z niecierpliwością czekamy na odpowiednią pogodę - musimy przecież sami sprawdzić: Czy deltoid potrafi latać?!" Poznaliśmy się także bliżej z tangramem - niby nic...a tyle zabawy! Aż trudno uwierzyć, że z zaledwie 7 figur można tworzyć tyle niesamowitych kształtów. Po woli się wciągamy i rozkręcamy co raz bardziej! Oj będzie się działo!






I "Bryłolandia" w gimnazjum

Szaleństw w krainie brył ciąg dalszy... W tym miesiącu skupiliśmy się mocno na poznawaniu własności brył i od środka i od zewnątrz. W ramach zajęć powstawały więc siatki i modele zarówno graniastosłupów i ostrosłupów, jak i brył obrotowych. Sporo problemów sprawiało nam "Pi", bo przecież jest niewymierne i nieskończone, a koło w podstawie walca, czy tez stożka jest bardzo wymierne! Zabawy więc było mnóstwo. Staraliśmy się także poruszyć swoją wyobraźnią i wymyślać, co obracać i jak, by powstawały nietypowe bryły obrotowe. Nadal trwają szkolne zmagania w ramach gry matematycznej. Zawodnicy co tydzień zmagają się z zadaniami konkursowymi, które na naszej "m-potęgowej" tablicy pojawiają się tylko w środy, oraz z zagadkami "bonusowymi", które pojawiają się nieoczekiwanie nawet kilka razy w tygodniu. Cieszymy sie, że tylu chętnych z różnych klas bawi się z nami i odkrywa uroki wszędobylskiej matematyki.





Strona aktualizowana na bieżąco.

Poprawny CSS! Witryna nie wykorzystuje ciasteczek (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych.