|
W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klasy III gimnazjum w ramach realizacji obowiązkowego projektu edukacyjnego, realizowali projekt "Atrakcje turystyki rowerowej gminy Zbrosławice".
Opiekun projektu: mgr Joanna Mrowiec.
ATRAKCJE TURYSTYKI ROWEROWEJ GMINY ZBROSŁAWICE
to tytuł projektu realizowanego przez uczniów klasy trzeciej gimnazjum,
w roku szkolnym 2017/ 2018.
Głównymi założeniami projektu było:
•poznanie walorów przyrodniczych gminy Zbrosławice,
•poznanie historii wybranych obiektów o cennych walorach kulturowych,
•propagowanie turystki rowerowej, jako aktywnej formy spędzania czasu,
•integracja zespołu.
Realizacja projektu obejmowała następujące etapy:
- Dokonanie waloryzacji przyrodniczej gminy Zbrosławice, z uwzględnieniem elementów sprzyjających rozwojowi turystyki rowerowej tj.: położenia geograficznego, ukształtowania terenu, warunków klimatycznych, stosunków wodnych, bioróżnorodności,
- Wybór obiektów o dużych wartościach przyrodniczych i kulturowych, które występują na terenie gminy,
- Dokonanie charakterystyki wybranych obiektów,
- Ustalenie trasy wycieczki rowerowej,
- Realizacja- przejazd wytyczona trasą i zaprezentowanie wybranych obiektów,
- Udokumentowanie realizacji Projektu i prezentacja wśród rodziców i społeczności szkolnej.
Trasę wycieczki rowerowej, liczącej około 35 km, wyznaczono na terenie sołectw: Zbrosławice, Ptakowice, Laryszów, Wilkowice, Księży Las, Kamieniec i Karchowice- Zawada.
Na trasie znalazły się następujące obiekty:
- Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Zbrosławicach, obiekt o którym pierwsze wzmianki pochodzą z kronik parafialnych z XVII w.
- Kościół Parafialny Pod Wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, dla którego za umowną datę powstania przyjęto 1305 rok,
- Poniemieckie bunkry, których budowę rozpoczęto wiosną 1939 roku, jako odcinek punktu oporu tzw. Pozycji Górnośląskiej,
- Zbiornik w wyrobisku popiaskowym potocznie zwany „Piaski”, utworzony w wyniku eksploatacji piasku podsadzkowego,
- Ptakowicki Portal i Roznos Głębokiej Sztolni Fryderyk, który jako element Zabytkowej Kopalni Srebra i Sztolni Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach w dniu 9 lipca 2017 roku został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO,
- Sala zabaw ALELE i restauracja „Pod Platanami”, mieszczące się na terenie dawnego majątku rodziny von Larisch,
- Kościół św. Michała w Księżym Lesie, jeden z najstarszych drewnianych kościołów na Śląsku, wybudowany w 1498 roku,
- Kapliczka pod wezwaniem św. Izydora Oracza, wybudowana jako dar wdzięczności od miejscowych rolników,
- Pałac w Kamieńcu wraz z parkiem- XVIII wieczna budowla, mieszcząca się na terenie dawnego Zamku Templariuszy, w której dziś mieści Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny oraz Opiekuńczo- Psychiatryczny dla dzieci i młodzieży,
- Zabytkowa Stacja wodociągowa „Zawada” w Karchowicach, wybudowana w 1894 roku- kompleks wodociągowy, znajdujący się na terenie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego,
- Staw w Kamieńcu - zbiornik retencyjny oddany do użytku w 1972 roku, początkowo pełniący funkcje rekreacyjne a aktualnie- funkcję łowiska,
- Wychodnie skał trasowych, utworzone w wyniku sedymentacji warstw w płytkim i ciepłym morzu sprzed 252 mln lat,
- Ośrodek Jeździecki w Zbrosławicach, utworzony w 1973 roku z inicjatywy Akademickiego Klubu Jeździeckiego z Katowic, na terenie wydzierżawionym od Caritasu, prowadzonego przez Siostry Boromeuszki.
- Uczniowie są zobowiązani do realizacji projektu gimnazjalnego.
- Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
- Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:
- wybranie tematu projektu edukacyjnego;
- określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
- wykonanie zaplanowanych działań;
- publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
- Udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę z zachowania, zgodnie z zapisami statutu szkoły.
- Udział ucznia w projekcie i temat projektu zostanie odnotowany na świadectwie ukończenia gimnazjum.
- Tematyka projektu może dotyczyć wybranych treści nauczania (określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów) lub wykraczać poza te treści.
- Czas trwania projektu jest uzależniony od jego problematyki, ale nie powinien być krótszy niż miesiąc i dłuższy niż pół roku. W szczególnych przypadkach opiekun projektu może przedłużyć jego realizację, ale projekt powinien zostać zrealizowany w jednym roku szkolnym.
- Zespoły uczniowskie liczą od 3 do 6 osób. W szczególnych przypadkach opiekun może zdecydować o większej liczbie członków zespołu.
- Opiekun projektu ma za zadanie:
- wspierać zespół uczniowski i udzielać konsultacji na wszystkich etapach realizacji projektu (ustalenie zasad współpracy, wybór tematu projektu, określenie celów, zaplanowanie pracy, podział zadań i ich wykonanie, publiczne przedstawienie rezultatów projektu),
- ocenić udział ucznia w projekcie, uwzględniając aktywność na wszystkich etapach realizacji projektu, samoocenę ucznia i ocenę zespołu.
- udzielać uczniowi informacji zwrotnej o jego pracy nad projektem.
- Uczniowie – członkowie zespołu projektowego – mają za zadanie:
- aktywnie uczestniczyć we wszystkich etapach realizacji projektu (ustalenie zasad współpracy, wybór tematu projektu, określenie celów, zaplanowanie pracy, podział zadań i ich wykonanie, publiczne przedstawienie rezultatów projektu),
- współpracować z innymi członkami zespołu i opiekunem projektu,
- dokonać samooceny i oceny innych członków zespołu.
- Wychowawca ma za zadanie:
- na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, poinformować uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego,
- Nauczyciele nie będący opiekunami udzielają wsparcia uczniom realizującym projekt, jeśli zwrócą się oni do nich o pomoc.
- Dyrektor szkoły stwarza warunki do realizacji projektu zgodnie z posiadanymi środkami.
- Uczniowie mogą korzystać z pomieszczeń szkoły do celów związanych z realizacją projektu wyłącznie pod opieką opiekuna projektu lub innych nauczycieli.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w projekcie edukacyjnym, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu. Wówczas na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.
- Obowiązkowa dokumentacja projektu pozostaje w szkole i ma postać Karty Projektu, która zawiera: temat projektu, cele, harmonogram działań, czas realizacji, skład zespołu projektowego i nazwisko opiekuna. O pozostałych dokumentach niezbędnych do realizacji projektu decyduje opiekun.
Strona aktualizowana na bieżąco.
|